Σκύβοντας για να μπει στα χαμηλοτάβανα αποδυτήρια του «Τάφου του Ινδού», μπιστώντας την μπάλα του μπάσκετ στο φουσκωμένο από την υγρασία παρκέ, κανονικά δεν θα έπρεπε να είχε ούτε στην άκρη του μυαλού του όσα ακολούθησαν.
Όχι απλώς ΝΒΑ αλλά και σημαντικός ρόλος σε ομάδα που έκανε πρωταθλητισμό ελάχιστα χρόνια αργότερα. Ηγετική φυσιογνωμία σε μια άλλη ομάδα, κλήση και συμμετοχή σε All Star Game (!), συμβόλαιο δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων.
Ο Αντόνιο Ντέιβις που γνωρίσαμε στην Ελλάδα ήταν ένας καλός ψηλός για τα δεδομένα της Α1. Δεν ήταν ωστόσο σε καμία περίπτωση αυτός που… έγινε. Ούτε βέβαια ο Παναθηναϊκός της διετίας του, από το 1990 έως το 1992, ήταν αυτός που -αμέσως μετά- έγινε.
Κι όμως. Το αγριμάκι των ρακετών στο κλειστό της Αλεξάνδρας, στο Παπαστράτειο και σε άλλες στρούγκες του Ελληνικού Πρωταθλήματος είχε βάλει ήδη από καιρό στο μάτι τα χαϊλίκια του ΝΒΑ. Ίσως από τα λυκειακά του χρόνια στο ΜακΚλάιμοντς του Όκλαντ.
Στα θρανία του καλιφορνέζικου χάισκουλ είχαν κάτσει ένας Μπιλ Ράσελ, ένας Πολ Σάιλας. Ο πιο επιδραστικός αμυντικά σέντερ στην ιστορία της κορυφαίας λίγκας του πλανήτη, ο επίσης εξπέρ στην άμυνα πάουερ φόργουορντ. Δύο θρυλικοί ψηλοί που (πέρα από τη συμπερίληψή τους σε πολλές κορυφαίες αμυντικές πεντάδες του ΝΒΑ) φόρεσαν και 14 δαχτυλίδια με τους Σέλτικς. Σε διαφορετικές εποχές.
Στη δική του, ο Αντόνιο Λι Ντέιβις κυνήγησε το πεπρωμένο του και, έστω κλάσεις χειρότερος από τους κυρίους που μας άφησαν το 2022, το έζησε. Στο μάξιμουμ. Εκκινώντας, επαγγελματικά, από τα μέρη μας. Μια περιπέτεια με ασταμάτητη δράση, εκτυλιγμένη σε διάφορες χώρες.
Να, όπως «Ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο δίσκος του πεπρωμένου», στην επιστροφή της χολιγουντιανής σειράς ταινιών εν έτει 2023, στην οποία συνοδεύουν τον Χάρισον Φορντ ένας Αντόνιο (ο Μπαντέρας, στον ρόλο του Ρενάλντο) και ένας Ντέιβις (ο Τζον Ρις-Ντέιβις, στον ρόλο του Σάλαχ).
Μαντέψτε, το σενάριο φέρνει και στην Ελλάδα τον Ιντιάνα Τζόουνς! «Ιντιάνα», σαν τους Πέισερς, με τους οποίους έγινε όνομα και στην πατρίδα του ο φίλος μας. Ησυχία, παρακαλώ. Τα φώτα σβήνουν, η προβολή αρχίζει.
Κούρσες με τον «Φράγκι», στραγάλια και φιλανθρωπίες
Ο τελευταίος «Ιντιάνα Τζόουνς» είναι ο πρώτος που δεν υπογράφεται σκηνοθετικά από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ και σεναριακά από τον Τζορτζ Λούκας. Αντίστοιχα, ο Ντέιβις δεν προικίζεται με την ιδιοφυΐα του Ράσελ ή έστω το ένστικτο του Σάιλας.
Γεννιέται στο Όκλαντ της Καλιφόρνιας την τελευταία μέρα του Οκτώβρη του 1968. Τότε δηλαδή που διαδραματίζεται η περιπέτεια του γηραιού Ιντιάνα Τζόουνς στον «Δίσκο του πεπρωμένου». Αντιλαμβάνεται ότι μπορεί να κάνει επάγγελμα το χόμπι του στο Λύκειο. Είναι ένας δυναμικός ψηλός που επιβάλλεται με τα αθλητικά του προσόντα και τελειώνει φάσεις από κοντά. Σκληραγωγείται στο κολέγιο, δίπλα σε μια «αρκούδα».
«The bear» είναι το παρατσούκλι του Ντον Χάσκινς, εμβληματικού κόουτς (επί 38 συναπτά έτη…) του Τέξας Ελ Πάσο. Δίνει στον Ντέιβις ρόλο από τη φρέσμαν κιόλας χρονιά του, μαζί απολαμβάνουν πορείες μέχρι το τελικό τουρνουά του NCAA. To UTEP μένει δυνατό και μετά την αποφοίτηση του ηγέτη του, Τιμ Χάρνταγουεϊ.
Τα 10 ποντάκια και τα 7 ριμπάουντ του Ντέιβις στην τέταρτη χρονιά του δεν βγάζουν μάτια, αρκούν πάντως ώστε να επιλεγεί στο ντραφτ του ΝΒΑ. Σε ένα από τα πιο ελληνικά (sic) όλων των εποχών, ο φόργουορντ-σέντερ των 206 εκατοστών είναι ένα από τα 16 πικ που θα έρθουν αργά ή γρήγορα στην Ελλάδα.
Ο Αντόνιο έρχεται γρήγορα. Ακριβώς τότε, φρέσκο πράγμα, από το Νο 45 το 1990. Ο Παναθηναϊκός διάγει ακόμη πέτρινα χρόνια, εντούτοις οι κεραίες του στις ΗΠΑ (διότι τμήμα σκάουτινγκ, με τη μορφή που ξέρουμε σήμερα, δεν υπάρχει) κάνουν καλή δουλειά. Τον έχει εντοπίσει πριν τη διεξαγωγή του ντραφτ, τον φέρνει στην Αθήνα, αφότου ο νεαρός έχει πάρει εκείνο το καλοκαίρι και μια γεύση από τα ελληνικά νησιά.
Αποτελεί τον αντι-Έντγκαρ Τζόουνς στη φροντ λάιν, έχει στο Korać την παρέα του καλού σκόρερ, Γουέιν Γίαργουντ, την πρώτη χρονιά και του πρώην ΝΒΑer, Σκοτ Ροθ, στη δεύτερη. Σήμα-κατατεθέν του το κάρφωμα και με τα δύο χέρια, κατόπιν επιτόπιου άλματος.
Μαζί του αποκτάται, με αντίτιμο τη… διάλυση της ομάδας πόλο, ένας 16χρονος ονόματι Φραγκίσκος Αλβέρτης. Μένει κι ο Αμερικανός στη Γλυφάδα, πάνε μαζί στις προπονήσεις. Στην αρχή κάνει ο Αντόνιο τον σοφέρ του «Φράγκι». Χάνεται όμως στους δρόμους, μπλέκει στην κίνηση. Μια, δυο, αφήνει το τιμόνι έκτοτε στον ανήλικο συμπαίκτη του, όπως έχει πει ο τελευταίος στο «Gazzetta».
Μέσα στις τέσσερεις γραμμές, μαζεύει τα ριμπάουντ σα στραγάλια. Κατεβάζει 26 με τον Πανιώνιο, 27 με το Περιστέρι (χώρια οι 23 πόντοι του). Κάνει θραύση στα επιθετικά, μα δεν τα εκμεταλλεύεται, όταν προλαβαίνουν να τον σταματήσουν με φάουλ.
Παροιμιώδης η αστοχία του από τη «γραμμή της φιλανθρωπίας», που λένε και στο «Αμέρικα». Φιλάνθρωπος είναι αυτός με τους αντιπάλους του. Καταγράφει εμφανίσεις με 0/11 και 2/14 βολές, το «Τριφύλλι» μπαίνει οριακά στην οκτάδα της Α1 και… καταφέρνει το 1992 να μείνει και εκτός Ευρώπης.
Σε αυτήν, ο Ντέιβις γλυτώνει το 1990 την παρέα του από αποκλεισμό στον πρώτο γύρο, όταν ρίχνει 28άρα κι έτσι το +8 επί της Σπάρτα (στον «Τάφο») ίσα που προστατεύεται στην Πράγα. Βάζει 27 πόντους στην ήττα στο Καντού, την επόμενη χρονιά κοιτάζει -με άλλους 19- στα μάτια στο… ΣΕΦ (όπου έχουν ευρωπαϊκή έδρα οι «Πράσινοι») ολόκληρη Μεσατζέρο Ρόμα. Δηλαδή την ομάδα που σηκώνει το Korać, δηλαδή τους Ντίνο Ράτζα και Ρίκι Μαχόρν, οι οποίοι συνθέτουν το βγαλμένο από το ΝΒΑ δίδυμο ψηλών της.
Ντέιβις εις διπλούν, τάνγκο με τον Ρόντμαν
Έχει μπει για τα καλά στο μάτι των Ιταλών και το 1992 αφήνει το περίεργο μέρος, όπου συνήθισε γρήγορα την τσιγαρίλα στα γήπεδα και τη ρίψη αντικειμένων, υπογράφοντας στην Ολίμπια Μιλάνο. Την Φίλιπς, όπως είναι η ονομασία της στη μετά Τρέισερ (χορηγική) εποχή. Έχει φροντίσει το καλοκαίρι του 1992 να κρατήσει ζωντανό το ενδιαφέρον των Πέισερς, οι οποίοι τον έχουν επιλέξει στο ντραφτ, παίζοντας με τη φανέλα τους στο Summer League. Δεν του προσφέρεται πάντως ακόμη μια θέση στο ρόστερ. Ουδέν κακόν…
Ο πρώτος ριμπάουντερ του Ελληνικού Πρωταθλήματος (με 14.6 ριμπ. το 1991-1992) αποχωρεί, πάνω που ο Παύλος Γιαννακόπουλος… τρελαίνεται φέρνοντας στον Παναθηναϊκό από Στόγιαν Βράνκοβιτς (στη δική του θέση) μέχρι Άριαν Κόμαζετς και, φυσικά, Νίκο Γκάλη. Στο τέλος της νέας σεζόν ευρωπαϊκή κούπα θα έχει σηκώσει ο Αμερικανός. Το Korać, αποκλείοντας στον όμιλο το Περιστέρι και στους συγκλονιστικούς προημιτελικούς τον Πανιώνιο.
Υπό την τεχνική καθοδήγηση του Μάικ Ντ’ Αντόνι και την αγωνιστική, πάνω στο παρκέ, του Σάσα Τζόρτζεβιτς, ο Ντέιβις αποκαθηλώνει τους Ρωμαίους του Ράτζα στους διπλούς τελικούς. Ε, είναι ώρα πια για το πιο μεγάλο άλμα. Στο ΝΒΑ.
Στην Ιντιάνα κάνουν αντίστοιχα κουμάντο ο Λάρι Μπράουν (στον πάγκο) και ο Ρέτζι Μίλερ (στην περιφέρεια). Στο “5” ξεκινάει ο πανύψηλος Ρικ Σμιτς, στο “4” ο… πανδύναμος (sic) Ντέιβις. Όχι ο Αντόνιο αλλά ο Ντέιλ. Ο μπασκετικός του κλώνος.
Απλή συνεπωνυμία, μα και ο «DD» είναι ένας ψηλός που… βαράει στο ψαχνό και διακρίνεται για το δυναμικό, όχι το φινετσάτο παιχνίδι του. Ο «AD» (πολύ προτού εμφανιστεί ο -φινετσάτος παρεμπιπτόντως- Αντονι Ντέιβις) έρχεται πίσω από τους δύο, προσφέροντας πολλά και ποιοτικότατα λεπτά.
Έξι χρόνια στην Ιντιανάπολις, θα φτάσει τέσσερεις φορές στους τελικούς της Ανατολής! Τα 21 λεπτά της ρούκι ΝΒΑ σεζόν του θα αγγίξουν κάποια στιγμή τα 30, επί τρεις συναπτές περιόδους δεν θα καταγράψει την παραμικρή απουσία (!), θα βγάλει χρονιά διψήφιος στο σκοράρισμα. Κάνει τη βρόμικη δουλειά (λέγε με άμυνα, ριμπάουντ, τάπες), σκοράρει με συνέπεια. Έχει φτιάξει αξιόπιστο σουτάκι από μέση απόσταση, είναι καλός στο παιχνίδι με πλάτη, αξιώνει θέση βασικού.
Δεν την παίρνει, ζητεί να φύγει. Και φεύγει το 1999, 10 ολόκληρα χρόνια μετά από εκείνο το τρέιντ στο οποίο οι Πέισερς είχαν πιάσει κορόιδα τους Μάβερικς. Πώς όχι, όταν είχαν στείλει στο Ντάλας τον ρολίστα ψηλό, Χερμπ Γουίλιαμς, για τον Ντέτλεφ Σρεμπφ, αλλά και ένα ντραφτ πικ δεύτερου γύρου; Ναι, στον Αντόνιο Ντέιβις μετατράπηκε το 1990…
Πάνω από τις διακρίσεις της ομάδας και πολύ πιο πάνω από τα (πεζά, για ψηλό) νούμερά του, οι φίλοι της Ιντιάνα εκτίμησαν την αφοσίωσή του στην πόλη και τον οργανισμό. Το ότι έπαιζε με καρδιά, το ότι δεν κώλωνε πουθενά και με κανέναν.
Ειδικά οι μονομαχίες του με τον Ρόντμαν πρόσφεραν και θέαμα, με μια ιδιαίτερη έννοια. Πολύ ξύλο, πολλά νεύρα, κορυφαία σκηνή τότε που σε διεκδίκησή τους για ένα ριμπάουντ ο μέγας προβοκάτορας Ντένις τού “κλείδωσε” το χέρι ψηλά, σε έκταση, και έμειναν οι δυο τους να προχωράνε χωρίς την μπάλα, λες και χόρευαν τάνγκο. Μέχρι να εκνευριστεί ο Ντέιβις, να τον σπρώξει και να δεχτεί τεχνική…
Στον καιρό των «πτερόσαυρων»
Το ότι κατά βάση είναι ένα “4άρι” που δεν απειλεί από μακριά, μιας και δεν διαθέτει τρίποντο, δεν ενοχλεί κανέναν. Είμαστε ακόμη στην εποχή των «δεινοσαύρων». Των ψηλών που παίζουν… ως τέτοιοι και δεν στέκονται στην περιφέρεια να περιμένουν μπάλες να εκτελέσουν.
Ανταλλάσσεται το 1999 με το Νο 5 του ντραφτ, το παιδί-θαύμα Τζόναθαν Μπέντερ. Ο μικρός θα μείνει στάσιμος και, χτυπημένος και από σοβαρούς τραυματισμούς, θα το κόψει ουσιαστικά από τα 25 του. Ο βετεράνος πια Ντέιβις αντιθέτως τώρα είναι που ανθίζει. Με πατημένα τα 31, γίνεται επιτέλους βασικός στο Τορόντο και το βάζει με την πρώτη (του χρονιά εκεί) για παρθενική φορά στα πλέι οφ.
Γίνεται το πιο σημαντικό στήριγμα του Βινς Κάρτερ, ο οποίος βρίσκεται στα ντουζένια του. Την επόμενη σεζόν έχει μέσους όρους νταμπλ-νταμπλ (13.7 π., 10.1 ριμπ.) και παίρνει μέρος σε ολόκληρο All Star Game.
Όσο κι αν χρειάστηκε να τραυματιστούν -και να αντικατασταθούν- τρεις παίκτες από την αρχική κλήση, η σχετική τιμή επιστεγάζει τη μετεωρική του άνοδο στο χρηματιστήριο του ΝΒΑ.
Στα πλέι οφ εκτοξεύεται στους 16.4 πόντους και 11.1 ριμπάουντ, με τους «Πτερόσαυρους» να φτάνουν στο “αμήν” (Game 7) τους Σίξερς του MVP Άλεν Άιβερσον στον δεύτερο γύρο. Ακριβώς αυτό το καλοκαίρι του 2001 τού προσφέρεται νέο πενταετές συμβόλαιο, με πάνω από 60 εκατ. δολάρια συνολικές αποδοχές! Δουλευταράς, εξαλείφει και στα γεράματα αγωνιστικές ατέλειες. Το 2001-2002 σουτάρει βολές με 82%!
Μέχρι τα μέσα της περιόδου 2003-2004, που τον παίρνουν οι Μπουλς για να γίνει ο μέντορας των Τάισον Τσάντλερ και Εντι Κάρι, έχει προλάβει να γίνει ένας από τους σημαντικότερους παίκτες στη -βραχύβια- ιστορία του καναδικού franchise. Αν η έλευσή του στο Τορόντο είχε συμπέσει με την παρθενική του ποστ σίζον, εκείνη στο Σικάγο συμπίπτει με την επιστροφή σε πλέι οφ ύστερα από μια επταετία και το δεύτερο three-peat του Μάικλ Τζόρνταν!
Βρισκόμαστε στο 2005, ο Ντέιβις παραμένει θαλερός (9.5 π., 6.8 ριμπ. στην ποστ σίζον), λίγο προτού φυσήξει 37 κεράκια.
Το λέει η καρδιά του. Σε αγώνα κόντρα στους Γουίζαρντς πρωταγωνιστεί σε επικό ξύλο με τον Μπρένταν Χέιγουντ, στη Νέα Υόρκη, όπου πηγαίνει την επόμενη χρονιά, έχει ως χάιλαϊτ μια βόλτα στην… εξέδρα.
Αντίπαλος στο συγκεκριμένο ματς των «Ταύρων», εν ώρα αγώνα φεύγει από το παρκέ και πηδάει με δυο δρασκελιές στα επίσημα! Η γυναίκα του φαίνεται να παρενοχλείται από έναν οπαδό (που αποδεικνύεται γιος του Ντέιβιντ Άξελροντ, πολιτικού αναλυτή και κατοπινού συμβούλου του Μπαράκ Ομπάμα) και πάει να τσεκάρει τι συμβαίνει, ευτυχώς δίχως να σηκώσει χέρι.
Η Προεδρία και η ελληνική μοίρα του υιού
Μέσα σε όλα, ο άνθρωπός μας ήταν και Πρόεδρος της Ένωσης Παικτών του ΝΒΑ (NBPA) την συγκεκριμένη περίοδο! Ήταν αυτός που εκπροσωπούσε όλους τους συναδέλφους του στις συναντήσεις με τον Κομισάριο Ντέιβιντ Στερν και γενικότερα αυτός που διαδέχτηκε έναν Αϊζέια Τόμας κι έναν Πάτρικ Γιούιν, προτού διαδεχτούν τον ίδιο ο Ντέρεκ Φίσερ, ο Κρις Πολ, ο Σι Τζέι ΜακΚόλουμ.
Εκείνο το περιστατικό με το σάλτο στην εξέδρα λύθηκε εξωδικαστικά με συμβιβασμό, αλλά έπαιξε τον ρόλο του ώστε να μην μακροημερεύσει στον προεδρικό θώκο της NBPA. Μετρημένες ήταν και οι μέρες του στα παρκέ. Λίγες εβδομάδες αργότερα γύρισε στο Τορόντο, ίσα για να αποσυρθεί από την ενεργό δράση ως Ράπτορ.
Το παλληκαράκι που είδε σοβαρά την προοπτική του επαγγελματικού αθλητισμού στο Λύκειο, την εποχή που έχασε τον πατέρα του, έμεινε 13 ολόκληρα χρόνια στο ΝΒΑ. Έμεινε γνωστός για το πάθος του, τα δυναμικά σκριν και τη συνεχή κίνηση στην επίθεση, μα είχε ταυτόχρονα διψήφιο μέσο όρο πόντων (ακριβώς 10) στα 903 παιχνίδια του σε ρέγκιουλαρ σίζον.
Σχεδόν τα χίλιασε, με τα άλλα 93 σε πλέι οφ. Είχε και μία συμμετοχή, ως ρούκι, σε διαγωνισμό καρφωμάτων σε All Star Game, έφτασε να κληθεί στην Εθνική των ΗΠΑ και να παίξει σε Μουντομπάσκετ, κάτι που δεν θέλει να θυμάται.
Στην αγαπημένη του Ιντιανάπολις το 2002 μαζί με τον φίλο του και τοπικό ήρωα, Ρέτζι Μίλερ, τον Πολ Πιρς, τον Μπεν Γουάλας έπεσαν θύματα έκπληξης στους «8». Τους απέκλεισαν οι Γιουγκοσλάβοι (όπως ονομάζονταν ακόμη Σέρβοι και Μαυροβούνιοι), προεξάρχοντος του δικού μας Στογιάκοβιτς. Ο Πέτζα ήταν πρώτος σκόρερ με 20 πόντους, ο Νίκος Πιτσίλκας ήταν διαιτητής.
Άλλο πεπρωμένο του η Ελλάδα… Δεν ξέφυγε σχετικά ούτε ο γιος του, ο Αντόνιο Τζούνιορ. Ο Έι Τζέι, ο οποίος γεννήθηκε στην Ιντιανάπολις παρεμπιπτόντως, μας ήρθε το 2021 για τον Χαρίλαο Τρικούπη και τη σεζόν 2022-2023 αγωνίστηκε στον Απόλλωνα Πατρών.
Στον πρώτο, στο Μεσολόγγι, ο (αριστερόχειρας και περισσότερο σμολ φόργουορντ, καμία σχέση κοινώς) υιός Ντέιβις είχε προπονητή τον Ντίνο Καλαμπάκο. Τον γκαρντ δηλαδή του Παναθηναϊκού τη διετία 1990-1992, όταν ακριβώς φορούσε τα πράσινα και ο Αντόνιο ο πρεσβύτερος!
Το 2003 ξανάσμιξε και με τον Αλβέρτη. Βασικά με όλο το «Τριφύλλι». Έγινε η πρώτη ελληνική ομάδα που αντιμετώπισε μία του ΝΒΑ στην έδρα της και, πριν το φιλικό 100-76 του Τορόντο, ο Αντόνιο είχε τρομάξει να αναγνωρίσει τον (μακρυμάλλη, γενειοφόρο και με το «4», όχι το «13» της εφηβείας του) «Φράγκι».
Θυμήθηκε τις ελληνικές βρισιές που του μάθαιναν ο Φραγκίσκος και ο ομογενής Μπράιαν Πλακουράκης, με τον οποίον ήταν επίσης κοντά λόγω αμερικανικών καταβολών.
Δεν έπαψε ποτέ να πιστώνει στο ελληνικό πέρασμα τη βελτίωσή του, ώστε να ανταποκριθεί στο τοπ επίπεδο προσεχώς.
Ο γάμος του έληξε άσχημα μετά από 19 χρόνια (με την διακοσμήτρια Κέντρα να τον κατηγορεί ότι τραβούσε χρήματα από κοινό τους λογαριασμό, ενώ βρίσκονταν σε διάσταση), από την άλλη καμάρωσε και την κόρη τους, την Κέιλα, μπασκετμπολίστρια. Η δίδυμη αδερφή του Έι Τζέι έπαιξε επί σειρά ετών στο γυναικείο ΝΒΑ.
Στο αντρικό, ο Αντόνιο συνέχισε ως αναλυτής του στο «ESPN» και σε άλλα μεγάλα δίκτυα και ραδιόφωνα. Η επαγγελματική του περιπέτεια στον χώρο του μπάσκετ, η οποία άρχισε με τη συνεργασία του μάνατζερ Γκας Πολίτη και ένα διετές συμβόλαιο 120 εκατ. δραχμών σε μια ελληνική ομάδα, ουσιαστικά δεν έληξε ποτέ.
Ένας μηχανισμός του Αρχιμήδη (που παραπέμπει στον περίφημο των Αντικυθήρων) ικανός να αλλάξει την ιστορία είναι ο «Δίσκος του πεπρωμένου» στον τελευταίο «Ιντιάνα Τζόουνς». Άλλαξε και την δική του ο Ντέιβις, ερχόμενος στην Ελλάδα.
Οι πληροφορίες που τον θέλουν να πετάγεται γυμνός από το μπάνιο του στα αποδυτήρια και να φωνάζει «Εύρηκα! Εύρηκα!», βγαίνοντας στην Τσόχα, ελέγχονται ως ανακριβείς.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η αμφισβήτηση ήταν το «καύσιμο» του Ρέτζι Μίλερ